"Smart Doi, Doi Mae Chaem Intelligent" creates development with digital for children on the high mountain in Chiang Mai


CMRU Faculty : วิทยาลัยพัฒนาเศรษฐกิจและเทคโนโลยีชุมชนแห่งเอเชีย | Date and Time : 1/11/2564

    Smart Energy-Agriculture Learning Module project on agricultural alternative energy small digital low cost in the Opportunity and Community Expansion School, Mae Chaem District, Chiang Mai Province Or with a short name that is Smart Doi, Doi Mae Chaem Intelligent. is another model of success in education development with digital technology under the support of the Digital Economy and Society Development Fund Office of the National Digital Economy and Society Commission Ministry of Digital Economy and Society For the fiscal year 2020, according to the Education Technology funding policy framework that aims to apply digital technology for the benefit of education management teaching management To provide quality and effective education

     from the results of the support of the Digital Development Fund has made the schools under the project which is an opportunity expansion school in the community area, Mae Chaem District, Chiang Mai Province, in the amount of 8 places and the secondary school of Galyani Vadhana District Chiang Mai Province, number 1 that has developed create learning opportunities for students both being plain Thai people And various ethnic groups have opened their eyes on digital technology that will help develop to create a stable and sustainable future.

     Dr. Worachit Setthaphan, Dean of the Asian Community Economic and Technology Development College (adliCET), Chiang Mai Rajabhat University As the head of the project said, Smart Doi Mae Chaem is intelligent. It is a project that originated from Chiang Mai Rajabhat University to integrate knowledge between the Faculty of Agricultural Technology and the Asian College of Economic and Community Technology Development. under the implementation of the 20-year strategic plan of Rajabhat University for local development

     พระบรมราโชบายด้านการศึกษามาปฏิบัติ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อประยุกต์ใช้พลังงานทดแทนสำหรับการเกษตร เน้นการจัดการเรียนการสอนแบบ active learning ตามการจัดการเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา (STEM Education)

     ในช่วงที่เริ่มวางแผนงานโครงการ ดร.วรจิตต์ ได้รับแจ้งจากผู้บริหารของมหาวิทยาลัยฯ ว่า กองทุนพัฒนาดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม ได้เปิดให้หน่วยงานภาครัฐ เอกชน และบุคคลทั่วไป ได้ยื่นข้อเสนอโครงการหรือกิจกรรม เพื่อขอรับการส่งเสริมสนับสนุนตามมาตรา 26 (1) และ (2) ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2563 ซึ่งมีกรอบให้การทุนในด้านที่เกี่ยวกับการศึกษาด้วย จึงนำโครงการฯ เข้ายื่นเสนอ โดยเน้นการนำเสนอให้สอดคล้องกับกรอบนโยบาย และขั้นตอนในการขอรับการสนับสนุน โดยให้มุมมองว่า ขั้นตอนต่าง ๆ ไม่ยุ่งยาก ขอเพียงทำให้ถูกต้องตามหลักการ สร้างประโยชน์ต่อวงกว้างและยั่งยืน จะนำมาสู่การได้รับอนุมัติทุนในที่สุด

     “ ทุนที่ได้รับการสนับสนุนจากกองทุนพัฒนาดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม ทางทีมงานวิจัยได้ใช้ในการพัฒนาชุดการเรียนรู้ตามแนวสะเต็มศึกษา ( STEM Education) ที่เกี่ยวข้องกับการประยุกต์ใช้พลังงานทดแทนเพื่อการเกษตรแบบต้นทุนต่ำ ด้วยการใช้ 1 แผงเซลล์แสงอาทิตย์และเงิน 1 หมื่นบาทในการลงทุนระบบพลังงานทดแทนเพื่อการเกษตรในรูปแบบต่างๆ ในโครงการนี้ได้เน้นการดำเนินการร่วมกับการจัดการการเรียนการสอนที่เน้นเนื้อหาแบบ Play + Learn = Plearn ซึ่งจะทำให้นักเรียนได้เรียนรู้การใช้พลังงานทดแทนในภาคการเกษตรผ่านเกม Smart Doi” ดร.วรจิตต์ กล่าว

     สาเหตุที่ต้องที่เน้นให้เรียนรู้โดยผ่านเกมนั้น ดร.วรจิตต์ อธิบายว่า เพื่อสร้างความสนุกสนานดูดดึงความสนใจของนักเรียนผ่านเกม และการใช้เกมเข้ามามีส่วนร่วม ยังใช้เป็นตัวชี้วัดด้วย โดยนักเรียนที่ผ่านด่านในการเล่นเกมจะได้รับผลการเรียนที่บ่งบอกว่านักเรียนคนนั้นผ่านตัวชี้วัดต่าง ๆ ในหลักสูตรการศึกษา นอกจากนั้นการเล่นเกมยังเป็นการฝึกติดตั้งและประกอบระบบเทคโนโลยีต่าง ๆ ซึ่งทำให้ผู้เรียนนำองค์ความรู้ที่ได้จากเกมไปปฏิบัติจริงในแปลงเกษตรของโรงเรียนได้ และโรงเรียนสามารถพัฒนาแปลงเกษตรให้เป็นแปลงเกษตรต้นแบบด้านการประยุกต์ใช้พลังงานทดแทน ตลอดจนสามารถถ่ายทอดองค์ความรู้ให้กับชุมชนได้

     With a set of learning equipment and an application in energy for intelligent agriculture developed As a result, students and teachers in the 9 schools expanded the opportunity to understand the working principles of technology. and able to assemble different sets of equipment from renewable energy For use in agriculture, the number of 10 technologies in four areas, including water management, heat and air circulation, lighting and smart agriculture management. By creating a learning package such as a solar water pump learning package. Plant Growth Acceleration Learning Set at Night Compost pile aerator learning set and a learning package for controlling humidity in mushroom farms, etc.


Sustainable Development Goals – SDGs :


CMRU Strategic Plan :
Enhancing the Quality of Education

CMRU Service Plan :
Education